Chiang Khong, Houay Xai & Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Susan Verhoeven - WaarBenJij.nu Chiang Khong, Houay Xai & Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Susan Verhoeven - WaarBenJij.nu

Chiang Khong, Houay Xai & Luang Prabang

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

03 December 2015 | Laos, Luang Prabang

Na een maand Thailand is het tijd om naar mijn volgende bestemming, Laos te vertrekken. Afgelopen vrijdag ben ik na een lange en vermoeiende busrit van Pai, (terug over de weg door de bergen met meer dan 750 bochten) via Chiang Mai en Chiang Rai naar de grens van Thailand, Chiang Khong gereisd. Om 7 uur 's ochtends vertrokken en uiteindelijk kwamen we om 17.30 uur in Chiang Khong aan. Buiten dat de plaats aan de Mekong ligt en aan de overkant Laos ligt, is er hier verder weinig te beleven. De volgende dag met de tuktuk naar de grens van Laos gebracht en mijn vertrekstempel ontvangen. Vervolgens met een bus de 'Friendship brug' over de Mekong over gegaan welke Thailand met Laos verbind. In Laos aangekomen moest ik eerst mijn visum voor Laos regelen. Dit stelde weinig voor. Paspoort en ingevulde aankomstkaart inleveren bij 1 loket, om vervolgens na ca. een half uur wachten en het betalen van USD 35 weer mijn paspoort met stempel in ontvangst te nemen bij een 2de loket. Het gekke was dat ik later arriveerde dan een grote groep mensen die al 45 minuten op hun stempel stonden te wachten en ik uiteindelijk eerder mijn paspoort terug kreeg dan een aantal mensen van die groep.

Vervolgens samen met nog ene aantal backpackers een tuktuk genomen naar de plaats Houay Xai. Deze plaats ligt precies tegenover Chiang Khong met daartussen de Mekong. Twee jaar geleden kon je nog gewoon met een bootje naar de overkant varen en stond je voor 40 baht (€1,00) in Laos, waar je dan je visum kon regelen. Maar twee jaar geleden is een brug gebouwd die Thailand met Laos verbind en nu moet je eerst 10 km met de tuktuk naar de brug wat 120 baht kost, dan met de bus de brug over (€ 2,00), om vervolgens weer 10 km terug te rijden met de tuktuk (25.000 kip = € 2,50) om in Houay Xai te komen. Beetje omslachtig, maar het levert beide voor de tuktuks in ieder geval extra geld op.

In Houay Xai heb ik de Slowboat geboekt naar Luang Prabang. Dit betekent twee dagen lang op een boot over de Mekong varen en het mooie landschap aan me voorbij zien glijden. We vertrekken ipv 11.00 uur pas om 12.00 uur en uiteindelijk komen we toch dik een uur eerder dan verwacht in het plaatsje Pakbeng aan. Uiteindelijk worden we als koeien op een truck geladen en worden we naar onze guesthouse gebracht. De volgende dag vertrekken we pas om 10.00 uur ipv 09.00 uur om 1 of andere vage reden. 'S avonds om 17.00 uur komen we dan uiteindelijk aan in Luang Prabang. Op de boot heb ik twee leuke mensen ontmoet en met hun verblijf ik in hetzelfde hostel. Luang Prabang is een gezellig en rustig plaatsje gelegen op een schiereiland aan de Mekong. In 1995 is Luang Prabang toegevoegd aan de werelderfgoedlijst van UNESCO en er zijn vele mooie tempels en het koninklijk paleis te vinden. 'S Avonds struinen we lekker over de avondmarkt en eten we een hapje met nog een Canadees stelletje die we ook op de boot ontmoet hebben.

De volgende dag bezoek ik een aantal van de vele mooie tempels en tevens en het koninklijk paleis. 'S avonds ga ik met Charlie en Joaline weer uiteten. De volgende dag staat een bezoekje aan de waterval Kuang Si op het programma. Met een busje worden we na ca. 45 minuten rijden afgezet bij de waterval. Het is een waterval die uit meerdere plateaus bestaat en het water is heeft een hele bijzondere kleur blauw. Het is kraakhelder. Op elk plateau van de waterval ligt een natuurlijk zwembad en de meeste bezoekers nemen een duik in een heerlijk frisse water. Ik kan natuurlijk niet achterblijven en samen met Charlie en Joaline wagen we de sprong. Het is behoorlijk koud in eerste instantie, maar als je eenmaal door bent, is het toch wel erg lekker.

Vandaag zijn we van Luang Prabang naar de backpackersplaats Vang Vieng gereisd. Het busje zat afgeladen vol en tussen de stoelen in werden onze backpackers gestouwd en om uit het busje te komen moest je over de tassen klimmen. Uiteindelijk zijn we om 14.30 uur vandaag in Vang Vieng aangekomen. Het is vooral de omgeving die deze plaats zo interessant maakt. De plaats ligt temidden van honderden karstbergen. Morgen staat er een middagje kayakken op het programma. Ook het maken van een ballontocht (slechts €75,00) behoort hier tot de mogelijkheden en ik denk dat ik dit zaterdagochtend ga doen, voordat we in de bus naar Vientiane stappen.

To be continued.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hallo, Mijn naam is Susan, ik ben 43 en ik ga voor 3 maanden op reis naar Azië en Australie. Mijn eerste lange reis was 15 jaar geleden. Toen ben ik naar Australie en Nieuw-Zeeland geweest. Dat was zo'n geweldige tijd dat ik me altijd heb voorgehouden dat als ik de kans nog een keer zou krijgen, ik opnieuw voor een aantal maanden weg zou gaan. En afgelopen jaar dacht ik "tis nu of nooit" en heb mijn werkgever gevraagd of ik drie maanden vrij zou kunnen krijgen. Boven alle verwachtingen vond mijn werkgever dit okay en kon ik beginnen met het plannen van mijn reis. Ik ben erg benieuwd of mijn tweede reis ook zo goed zal bevallen als mijn eerste. Aan de landen waar ik naartoe ga, zal het in ieder geval niet liggen. Daar zijn zo ontzettend veel mooie dingen te zien, dus dat zit wel goed.

Actief sinds 29 Sept. 2015
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 3755

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2015 - 17 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: