Chiang Mai en Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Susan Verhoeven - WaarBenJij.nu Chiang Mai en Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Susan Verhoeven - WaarBenJij.nu

Chiang Mai en Pai

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

26 November 2015 | Thailand, Chiang Mai

Na een aantal mooie dagen op Koh Lanta staat Chiang Mai op het programma. Ik word 's middags opgehaald om met een minibusje naar de luchthaven van Krabi te worden gebracht. Om op het vasteland te komen, moeten we eerst over twee pontjes met de minibus. Ik zit helemaal achteraan in de minibus en de gangpaden zijn helemaal volgestouwd met tassen. Als ik het pontje zie, krijg ik het toch wel even benauwd. Hij ziet er niet echt solide uit Als er toch maar iets misgaat, dan kan ik het wel vergeten. Het pontje wordt volledig volgestouwd met scooters en auto's en geen plekje blijft onbenut. Na twintig minuten zweten bereiken we dan toch de overkant. Pfff, dat is toch wel een opluchting.

Na een vlucht van ca. 1,5 uur landen we om 22.00 uur in Chiang Mai. Ik pak een taxi en gelukkig sta ik nog geen tien minuten al voor mijn guesthouse. De volgende dag doe ik het rustig aan. Ik voel me voor het eerst van mijn reis niet helemaal fit en besluit er een relax dagje van te maken. Gelukkig helpt dit en de volgende dag voel ik me weer goed genoeg op Chiang Mai te verkennen. Op dinsdag huur ik een scooter en begeef me tussen het verkeer. Dat is wel even wennen, want auto's en scooters rijden kriskras door elkaar en ze rijden ook nog eens links. Als er al verkeersregels zijn, dan worden ze door de meeste aan hun laars gelapt. Na een half uurtje ben ik gewend en voel ik me een local. Via een mooie rit door de bergen, kom ik bij de tempel Doi Suthep. Het uitzicht is geweldig en het is bijzonder om te zien hoe de Thaise mensen opgaan in hun geloof. Ze lopen al biddend met lotusbloemen geklemd tussen hun handen om de tempel heen.

Op de derde dag staat het olifanten sanctuary op het programma. Na een rit van anderhalf uur door de bergen, komen we aan bij het olifantenkamp. De olifanten die hier zitten, zijn weggehaald bij de locals, waar ze noeste arbeid moesten verrichten. In het sanctuary worden ze goed verzorgd en mogen wij ze bananen geven, ze in een modderbad met modder besmeren, om ze vervolgens in de rivier weer schoon te wassen. Het is een bijzondere beleving om zo met deze geweldige beesten bezig te mogen zijn.

Op vierde en laatste dag staat ziplinen op het programma. Ik word vroeg opgehaald en na weer een rit van ca. een uur door de bergen komen we aan op de plek waar ik met een katrol en een ijzeren kabel tussen de bomen, door de lucht mag suizen. Het ziet er toch wel een beetje eng uit, maar gelukkig hebben we een extra kabel, voor het geval de primaire kabel zou breken. De jongens zijn erg professioneel en na een eerste zipline gedaan te hebben, is het niet eng meer en alleen nog maar heel erg leuk. In mijn groepje zitten twee Nerderlandse jongens, dus eindelijk kan ik weer effe lekker Nedelrlands kletsen. Dat is ook wel weer eens prettig.

Op zaterdag en zondagavond is er een gigantisch grote markt in Chiang Mai. Ze verkopen er ontzettend leuke dingetjes en souveniertjes en bijna alles is handgemaakt. Het is er zo druk dat je over de koppen kunt lopen, maar dat mag de pret niet drukken. Normaliter zou ik met een hele tas vol spullen die ik meestal niet nodig hebt, terugkomen, maar aangezien ik nog 7 weken voor de boeg heb en geen plek in mijn tas heb, weersta ik de verleiding om aan mijn koopneurose toe te geven.

Op zondag is ook de start van het jaarlijkse Khratong festival. Ik heb de mazzel om de opening ceremonie van de monniken te mogen meemaken, waarbij het begin van het festival wordt ingeluid. Ca. 40 monniken zitten onder een boom met daarin lampionnen en ze zitten temidden van honderden brandende waxinelichtjes. Zie foto's Facebook, al is het op de foto's moeilijk over te brengen.

Op maandag wordt ik om 09.00 uur opgehaald voor mijn alweer laatste bestemming in Thailand, Pai. De rit er naartoe gaat door de bergen en bestaat uit meer dan 750 bochten, waaronder diverse haarspeldbochten. Onze kamikaze chauffeur doet alles wat we in Nederland geleerd hebben om niet te doen, dus inhalen voor een bocht en op een heuvel. Een paar x gaat het ook bijna mis en heb ik mijn hart in de keel zitten als we weer een auto tegemoet zien komen en de auto die we trachten in te halen, moet uitwijken om een ongeluk te verkomen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hallo, Mijn naam is Susan, ik ben 43 en ik ga voor 3 maanden op reis naar Azië en Australie. Mijn eerste lange reis was 15 jaar geleden. Toen ben ik naar Australie en Nieuw-Zeeland geweest. Dat was zo'n geweldige tijd dat ik me altijd heb voorgehouden dat als ik de kans nog een keer zou krijgen, ik opnieuw voor een aantal maanden weg zou gaan. En afgelopen jaar dacht ik "tis nu of nooit" en heb mijn werkgever gevraagd of ik drie maanden vrij zou kunnen krijgen. Boven alle verwachtingen vond mijn werkgever dit okay en kon ik beginnen met het plannen van mijn reis. Ik ben erg benieuwd of mijn tweede reis ook zo goed zal bevallen als mijn eerste. Aan de landen waar ik naartoe ga, zal het in ieder geval niet liggen. Daar zijn zo ontzettend veel mooie dingen te zien, dus dat zit wel goed.

Actief sinds 29 Sept. 2015
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 3755

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2015 - 17 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: